DIT GAAT JE HELPEN

VergaderScan

De VergaderScan is een eenvoudig instrument waarmee snel de belangrijkste aangrijpingspunten zichtbaar worden. Met de scan krijg je in beeld waar de knelpunten liggen. Teamleden geven hun grootste ergernissen aan en formuleren verbeterpunten. Omdat die punten uit het team zelf komen mag je ook verwachten dat teamleden bereid zijn er mee aan de slag te gaan. Je ontvangt een rapport met alle aangrijpingspunten plus een advies over de volgorde waarin je de verandering het beste kunt aanpakken.



Training Oplossingsgericht vergaderen in 4 bijeenkomsten

Deze training is on the job. De gebruikelijke vergadertijd wordt gebruikt voor deze training. De training vindt plaats tijdens de vergadering. Daardoor gaat de vergadering direct al beter lopen en teamleden hoeven voor deze training niet apart de agenda’s te trekken.

Eerste bijeenkomst
De trainer woont de vergadering bij, noteert opvallende zaken en bespreekt die na met het team. Teamleden geven aan wat zij als de belangrijkste knelpunten ervaren. Dit alles vormt het uitgangspunt voor de volgende bijeenkomsten.

Tweede bijeenkomst
Tijdens deze bijeenkomst stellen we een duidelijke agenda op die haalbaar is binnen de beschikbare vergadertijd. We gaan na wat elk agendapunt concreet moet opleveren. In de vergadering die dan volgt helpt de trainer verbeteringen aan te brengen. Dat zijn de punten die tijdens de eerste bijeenkomst als belangrijkste knelpunten zijn genoemd.

Derde bijeenkomst
In deze bijeenkomst wordt de agenda opgesteld overeenkomstig de structuur die inmiddels bekend is. Deze agenda wordt afgewerkt. De trainer zal, waar nodig helpen vlot te trekken. We gaan dieper in op de wijze van overleggen en het omgaan met meningsverschillen. En uiteindelijk hoe we tot een besluit komen dat in consensus wordt genomen, d.w.z. een besluit waar iedereen zich in kan vinden.

Vierde bijeenkomst
Na drie maanden is de laatste bijeenkomst. Dan bekijken we wat goed gaat, welke technieken nog extra aandacht behoeven en opnieuw geoefend moeten worden. We spreken af hoe we de ingezette werkwijze vasthouden en er voor zorgen dat het effectief blijft lopen.

 

Teamleergang

In veel teams is de zichtbare samenwerking beperkt tot de vergadermomenten. Dan gaat het veelal over lopende zaken. Teams werken effectiever samen als het planmatig is, als er wordt geëvalueerd en lering wordt getrokken uit misvattingen en spanningen, als leden elkaar aanspreken. 

Een leergang wordt in overleg met jullie samengesteld. 

De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen, al naar gelang de behoefte van het team.

  • Een haalbaar jaarplan maken
  • Taken verdelen
  • Effectief overleggen: een goede structuur is meer dan het halve werk
  • Oplossingsgericht vergaderen: doelgericht en op basis van voorstellen
  • Besluitvorming in consensus, ook bij gevoelige kwesties en als de meningen ver uit elkaar liggen
  • Gesprekken over lastige situaties (oplossingsgericht) voorbereiden
  • Omgaan met meningsverschillen en verschillen in taakopvatting
  • Elkaar aanspreken op gedrag en feedback geven
  • Te veel willen doen in te weinig tijd: timemanagement
  • Een conflict terug brengen naar een meningsverschil
  • Communicatie met de leidinggevende over kaders, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • De jaarevaluatie

 

Vergaderbegeleiding

Lees meer over vergaderbegeleiding
 
Wanneer het overleg in het team niet lekker loopt of er moeten lastige kwesties besproken worden dan kunnen wij dat begeleiden. Dat kan in de rol van voorzitter. Dan nemen wij tijdelijk de leiding van het overleg over en zorgen er voor dat de agenda wordt afgehandeld zoals gezamenlijk is
afgesproken. 

Het kan ook in de rol van vergadermediator. In die rol zullen wij signaleren wat er schort aan duidelijke en effectieve communicatie. Als het gesprek vastloopt geven wij aanwijzingen om het weer vlot te trekken. Onuitgesproken zaken zullen dan boven tafel komen. Wij stimuleren teamleden open en duidelijk te zijn. Daarbij is het belangrijk dat het hele team die rol wenst en zich committeert aan de interventies die wij plegen. 

Wij hebben ruime ervaring met het begeleiden van teams die onderlinge conflicten hebben. In onze visie heeft nooit een team een conflict, maar speelt het conflict tussen individuen binnen het team. Deze teamleden zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het aanpakken van de meningsverschillen en het hanteren van de eigen emoties. Dat is niet vrijblijvend want als een conflict blijft sluimeren, dan frustreert dat het hele team.

 

Intervisie 

Lees meer over intervisie
Intervisie is een bijeenkomst waar het bespreken van werkgerelateerde problemen centraal staat.
De deelnemers hebben geen hiërarchische relatie tot elkaar. Bij toerbeurt brengen teamleden een vraag in: hoe te handelen in een bepaalde situatie. Zowel de situatie zelf als het gedrag van de inbrenger worden onder de loep genomen. Vervolgens krijgt de inbrenger van iedere deelnemer minimaal één advies waarmee hij/zij aan de slag kan. De kwestie die ingebracht wordt speelde meestal al eerder, maar in intervisie kijken we vooral hoe je kunt handelen als een vergelijkbare situatie zich in de nabije toekomst gaat voordoen. 

Wij kunnen intervisiebijeenkomsten begeleiden en trainen in enkele sessies. Na die sessies heeft intervisie plaatsgevonden, hebben intervisanten drie intervisievormen geleerd en hebben zij ook geleerd hoe je intervisie begeleidt in je eigen groep.